فتومونتاژ در عکاسی – نقش عکسهای سورئال در عکاسی تبلیغاتی
.فتومونتاژ تکنیک یا شیوه ای برای ترکیب عکسهای مختلف با هدف خلق یک تک عکسِ هدفمند و واحد است. عکسهای فتومونتاژ با هدف انتقال یک یا چند مفهوم که با استفاده از تک عکسها قابل اجرا نیست تهیه می شوند.
در این سبک با اینکه دو یا چند عکس بصورت نرم افزاری با هم تلفیق شده اند اما نتیجه کاملا جذاب و یکدست است. در طول عمر هنر عکاسی هنرمندان بسیاری عکسهایی با این سبک خلق کرده اند که اهداف و ایده های متفاوتی از خلق این آثار داشته اند. بعضی از افراد این سبک عکسها را با ادعای غیر واقعی بودن نمی پسندند. اما باید پذیرفت این عکسها هم بخشی از هنر عکاسی بوده و البته بصورت هدفمند تهیه می شوند.
فتومونتاژ و کاربرد عکسهای ترکیبی روشهای خلق عکسهای فتومونتاژ از ابتدا تا به حال تغییرات زیادی داشته است. در گذشته این عکسها یا بصورت دستی و با برش و کلاژ خلق می شد یا با تکنیک های ظهور عکس در اتاق تاریک اتفاق می افتاد. هنرمندان معاصر به فناوریهای دیجیتال روی آورده اند که تکنیکهای فوتومونتاژ را کاملاً متحول کرده است.
نرم افزارهای ویرایش عکس با امکانات و ابزارهای متعدد فرآیند دستکاری و مونتاژ دیجیتالی عکسها را برای.. ... ادامه مطلب
فضاسازی عکسهای تبلیغاتی – عکاسی فضاسازی شده محصولات
فضاسازی عکسهای تبلیغاتی یکی از عوامل مهم برای افزایش جذابیت عکسها است. فضاسازی در حقیقت به ایجاد یک صحنه با استفاده از عناصر دکوری و اکسسوری ها، با محوریت سوژه اصلی گفته می شود.
سوژه در عکسهای تبلیغاتی معمولا محصولی برای عرضه به مخاطبان است. این صحنه آرایی با هدف نمایش متفاوت محصول در محیطی دکوراتیو انجام می شود تا جذابیت و کیفیت بصری عکس را افزایش دهد. فضاسازی عکس ممکن است برای نمایش کالا در محیط کاربری آن باشد. یا اینکه هدف صرفا ایجاد جذابیت و تاثیرگذاری بر بیننده باشد.
فضاسازی عکس تبلیغاتی فضاسازی عکسهای تبلیغاتی و کارگردانی صحنه عکس موضوع مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده است. در این مطلب تلاش کردم با استفاده از تجربیاتم اطلاعات مفیدی در زمینه فضاسازی در عکاسی از محصولات و عکسهای تبلیغاتی ارائه کنم تا هنرمندان عکاس بتوانند عکسهای دکوراتیو هدفمند و جذابتری تهیه کنند.
مرسوم ترین عکسهای فضاسازی شده همین عکسهای دکوراتیوی هستند که برای اکثر سفارشات عکسهای تبلیغاتی تهیه می کنیم. مثلا عکسهای مواد غذایی را با بازسازی صحنه ای از یک فضای سنتی یا بخشی از یک آشپزخانه تهیه می کنیم. یا وقتی.. ... ادامه مطلب
خطوط در ترکیب بندی عکس – اهمیت خطوط در ترکیب عکسها
خطوط در ترکیب بندی عکس نقش بسیار مهمی دارند. به کمک خطوط می توان فضای مناسب را برای سوژه اصلی و عناصر فرعی مشخص نمود. با کمک خطوط، تاثیرگذاری عکسها به مراتب بیشتر خواهد بود.
ترکیب بندی در عکاسی چیست و با چه اهدافی انجام می شود؟ ترکیب بندی با واژه انگلیسی composition، جایگاه ویژه ای در هنرهای بصری از جمله عکاسی دارد. کادربندی و ترکیب مناسب مفاهیم مورد نظر عکاس را از طریق تقویت سوژه ها در عکس به مخاطب منتقل نمود. عکاسان و هنرمندان تازه کار تصور می کنند ترکیب بندی موضوع پیش پا افتاده ای است. اما بهتر است بدانید که این قواعد با وجود سادگی خود، می تواند نقش مهمی در زیبایی شناسی عکسها داشته باشد.
ترکیب بندی در هنرهای بصری اولین موضوعیست که می تواند تاثیرگذاری آنی بروی بیننده داشته باشد. سوژه های گاها بسیار ساده به کمک یک ترکیب بندی ماهرانه می توانند تبدیل به آثاری فاخر و ماندگار شوند. هدف از ترکیب بندی انتقال مفاهیم به بیننده، چینش منظم عناصر، ایجاد تعادل بصری در عکسها است.
بیشتر بخوانید: نقطه دید در عکاسی – نکات حرفه ای در ایجاد نقطه دید اختصاصی
خطوط در ترکیب بندی عکس چه نقشی دارند؟ خ.. ... ادامه مطلب